نمد طبیعی گرد بزرگ

مضرات نمد طبیعی همانطور که می‌دانید نمد طبیعی از جنس پشم بره یا گوسفند است.

چنانچه در فرآوری یا به اصطلاح دباغی پشم و همچنین جداسازی آن دقت نشود. باعث حساسیت یا آلرژی در افراد می شود.

نمد بی کیفیت یا نا مرغوب نه تنها از فواید درمانی بی بهره است. بلکه ممکن است فرد را دچار با مضرات نمد طبیعی عوارض ناشی از آن نیز بکند.

نمد طبیعی گرد بزرگ

تعریف نمد

در تعریف نمد میتوان گفت که ؛ نمد سنتی بافته ای از الیاف پشمی گوسفند یا بره است که از هم تنیده شدن و در هم فرو رفتن آن به دست می آید.

نمد فرش بافته نمی شود. بلکه از روی هم قرار دادن و فشار و رطوبت پارچه ای ضخیم بنام نمد حاصل می شود. هر چه بیشتر الیاف در هم تنیده شود انسجام الیاف پشمی آن بیشتر است.

طرح ها و نقش نمد همخوانی بسیاری با آداب و رسوم خاص هر منطقه دارد. این میراث و هنر دستی ایرانی در مناطق مختلف ایران یافت می شود.  نمد ترکمنی ، نمد عشایری ، نمد بختیاری، نمد کرمانشاهی و… از جمله این نمدها به شمار می‌رود.

در گذشته نمد را به عنوان محافظت از نیش حشرات در چادر های عشایری و تن‌پوش های خود استفاده می‌کردند. مهمترین بخش این هنر که با ذوق و سلیقه شخصی تولید کننده آن ارتباط مستقیم دارد. نوع بکارگیری رنگ و نقش نمد سنتی می‌باشد. غنای فرهنگی و هنری نمد مالی ریشه در تاریخ ایران زمین دارد.

نمد ساده ترین نوع زیرانداز است. تمام مواد اولیه آن از طبیعت به دست می آید. در بعضی از مناطق برای تهیه از پشم خود رنگ و یا رنگ گیاهی بهره میبرند.

نمد بخاطر الیاف طبیعی به کار رفته هرگز به محیط زیست آسیب نمی‌زند. ثابت شده است که افراد یا بیماران مفصلی که در مدتی کوتاه از نمد استفاده کردند شاهد بهبود گردش خون و گرما بخشی درنتیجه عملکرد بهبودی کامل خود شده اند.

 

خواص نمد برای بدن

مضرات نمد طبیعی ، بهره گیری از مواد طبیعی و خواص نمد برای بدن انسان، برای زندگی بشر امروزی یک امر حیاتی و اجتناب ناپذیر است.

زیرا با وجود مواد مصنوعی و استفاده از آن، افراد را به بیماری های گوناگون دچار کرده است. خواص درمانی پشم برای تشک نمدی بسیار حائز اهمیت است. متخصصان ارتوپدی توصیه می کنند به بیمارانی که دچار دیسک کمر مزمن هستند بر روی نمد بخوابند. نمد طبیعی پشمی با اثر بر گرما بخشی دردهای عضلانی را بهبود می بخشد.

در طب سنتی و جدید توصیه اکید برای استفاده از نمد ارگانیک شده است. و روزانه به درخواست نمد اصل مرغوب بیشتر است.

نمد نوعی فرش یا زیرانداز است که میتواند در تمام اماکن استفاده شود. در اینجا به مضرات نمد طبیعی و عواملی که باعث شده بعضی افراد از استفاده از نمد خودداری کنند بپردازیم؛

 

۱_ علت پرز دادن نمد

پرز دادن نمد طبیعی مرغوب مانند فرش ماشینی یا دستباف می‌باشد. علت پرز دادن نمد بخاطر الیاف پشمی آن است. هر چه انسجام الیاف آن کمتر باشد پرز دادن بیشتر است.

نمد اصل در ابتدا تولید ، کمی پرز دهی اندکی دارد. بعد از حدود دو تا سه هفته پرز دهی آن تمام می‌شود. هر چه نمد به اصطلاح پا بخورد ، محکم تر شده و پرزها به داخل نمد فرو میرود. و بنابراین به راحتی مشکل برطرف خواهد شد.

اما اگر بعد از موعد گفته شده پرز دهی مشاهده شد. علت آن قطعاً کیفیت پایین نمد تولیدی خواهد بود. نمد هر چه از استحکام و مقاومت بیشتری برخوردار باشد. پرز دهی آن نیز کاسته خواهد شد.

نمد های بی کیفیت با قیمت های نازل از جمله نمدهای با پرز دهی بی پایان هستند. هر چه ساعات نمدمالی و کوبش نمد بیشتر باشد نمد از استحکام بالاتری برخوردار خواهد بود.

 

۲_ از بین بردن بوی نمد

مضرات نمد طبیعی ، یکی دیگر از مواردی که باعث شده افراد میل به تهیه نمد نداشته باشند بوی ناخوشایند پشم است. از بین بردن بوی نمد در منزل کار ساده ای است. نمدی که شسته شده باشد بوی ضعیفی دارد. و زمانی که آن را تهیه میکنید دو روز در آفتاب مستقیم قرار دهید بوی نمد به میزان ۹۰ درصد کاهش پیدا می‌کند.

شستن نمد با آب ملایم و مواد شوینده تاثیر در از بین بردن بوی نمد خواهد داشت.

 

۳_ زبری پشم نمد گوسفندی

مضرات نمد طبیعی در هنگام تولید نمد ، پشم از مواد اولیه مهم بسیار حائز اهمیت است. پشم بز و شتر یا برخی از نژاد گوسفند یا مخلوط پشم های درجه پایین، بسیار زبر هستند. بنابراین نمدی که این پشم ها تهیه شده نیز زبری بیشتری دارد.

برای تولید نمد سنتی باید از پشم مرغوب بره استفاده شود. این پشم در بهار چیده می شود و پشم نرم و لطیفی دارد.

برای از بین بردن زبری پشم روی آن ملافه می‌کشند و به عنوان تشک نمدی مورد استفاده قرار می گیرد. زیرا زمانی که پشم تبدیل به نمد ضخیم می‌شود باز هم زبری دارد.

جالب است بدانید که ، مضرات نمد طبیعی برای افرادی که دچار زخم بستر هستند زیاد است. در صورتی که اگر فردی قبل از ابتلا به این بیماری از نمد طبیعی استفاده کنند، هرگز به زخم بستر دچار نخواهند شد.

 

۴_ نحوه نگهداری نمد

نمد به خاطر وجود الیاف پشمی طبیعی ، شیوه نگهداری و مراقبت از آن بسیار مهم است. نمد را هرگز نباید در جای گرم قرار دهید. یا حتی آن را برای مدت زمان طولانی لوله کنید. در اصطلاح نمد باید هوا بخورد. و بر روی زمین پهن شود.

نکته مهم همیشه نمد را با جارو برقی با درجه کم و بدون برس ، جارو کنید.

در نگهداری از نمد و شستشو آن باید دقت بیشتری کنید. زیرا شستن غلط باعث جمع شدن و از بین رفتن بافت نمد میشود.

هرگز از ماشین لباس شویی برای شستن نمد استفاده نکنید. نمد را باید با دست و بدون فرچه و اجسام سخت و تیز شستشو داد.

برای مطالعه بیشتر در خصوص شستن نمد میتوانید به مقاله ای در همین مورد مراجعه کنید.

 

خرید اینترنتی نمد سنتی

خرید اینترنتی نمد فرش درجه یک ممتاز

 

 

نمد فرش درجه یک ، از پر طرفدارترین مدل های نمد به کار رفته است. خرید اینترنتی نمد سنتی دستباف ایران با کیفیت عالی و قیمت مناسب ارائه شده است.

تنوع محصولات نمدی و زیرانداز نمدی گوناگون ، در فروشگاه تولیدی رامش نمد آماده فروش می‌باشد. خرید عمده هم بصورت حضوری و تلفنی امکان پذیر است.

مضرات نمد طبیعی که بدون شناخت کاملی از مراکز تولید نا معتبر است باعث بروز مشکلاتی برای مصرف‌کنندگان ایجاد خواهد کرد.

 

18 دیدگاه

  • سلام و احترام
    نمد فرش تهیه کردم بسیار زیباتر از عکس آن است. عکس اصلا گویای زیبایی و کیفیت عالی آن نیست. ممنون زحمات شما و از زیبایی کم نظیر نمد طبیعی شما❤️???

  • درود بر شما ، تولید کنندگان و زحمت کشان صنایع دستی ایرانی و مخصوصاً نمد سنتی دستباف ، خدا قوت ? انشالله به حول و قوه الهی بتونید این میراث فرهنگی را حفظ کنید.

  • شستشو نمد فرش بسیار باید با دقت انجام شود. از اجسام نوک تیز بخاطر خراب شدن سطح نمد که طرح آن کار شده است بپرهیزید تا عمر و دوام بیشتری داشته باشد

  • نمد فرش درجه یک صادارتی یکی از بهترین و جدیدترین نمد دستبافت نفیس و ارزشمند است. این میراث فرهنگی ارزشمند و صادارت آن گامی موثر در حمایت از تولید کنندگان نمد سنتی ایرانی است

  • یکی از زیرانداز های سنتی ایرانی نمد میباشد که ضخامت زیادی دارد و برای خانه های ییلاقی بسیار مناسب است

  • محصولات نمدی در کنار یکدیگر با توجه به تنوع رنگشان می‌توانند نمایی زیبا و شادی را به دکوراسیون شما ببخشند، نمد ایران در حال حاضر به بسیاری از کشورهای جهان صادر می‌شود.

    • شرکت رامش نمد سعی در بهبود کیفیت نمد های طبیعی خود دارد به امید خدا روزی همه از مواد ارگانیک استفاده کنند و کمتر دچار بیماری شوند

  • سلام نمد سنتی یک عایق رطوبتی قوی در برابر رطوبت برای بدن انسان میباشد وبرای آن هایی که کمردرد دارند توصیه می‌شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *