عرضه مستقیم نمد گوسفندی

نمد ( felt) بعنوان یک وسیله طبیعی و با خواص درمانی مورد توجه بسیاری قرار گرفته است. فروش نمد سنتی در بسیاری از مناطق کشور یافت میشود. بزرگترین مرکز تولید عمده و پخش بصورت گسترده در انواع محصولات نمدی دستباف را به تمامی نقاط کشور ارسال میکند. نمد بعنوان هویت ایرانی ریشه در تاریخ ما دارد. احیای دوباره این محصول گامی بزرگ در گسترش و ارتقای سلامت جامعه می‌باشد. عرضه و تولید محصول با استاندارد و کاملا طبیعی آماده و به بازار مصرف عرضه شده است.

  نمد سنتی چیست؟

نمد سنتی گرد

در اینجا به مختصری درباره نمد سنتی و شیوه تولید آن اشاره میکنیم نمد در واقع نوعی بافته سنّتی است که با پشم گوسفند یا بره  تولید می‌شود و در واقع نوعی زیرانداز محسوب می شود. نکته مهم نمد اینجاست که برای تهیه ی آن مانند همه ی فرش ها و پارچه ها آن را نمی بافند بلکه با ایجاد فشار و رطوبت و حرارت، (نمدمالی ) موجب در هم‌ رفتن الیاف پشمی می‌شود و نمد شکل می گیرد. نمد سنتی از پشم درست می شود و در واقع خاصیت پشم موجب می شود بتوان از آن نمد درست کرد. شیوه ساخت نمد از گذشته تا کنون تغییر زیادی نیافته است. بجز اضافه شدن دستگاه های حلاجی و دستگاه کورش که برای فشرده سازی بیشتر نمد استفاده میشود. هم اکنون نیز در نقاط مختلف ایران ، بصورت سنتی و قدیمی نمدمالی انجام میشود.

نمد سنتی چگونه تولید میشود؟

نمد طبیعی باکیفیت

مراحل ساخت و تولید نمد از ابتدا دارای سختی و مشقات بسیاری است. بهترین پشم برای نمد پشم بهاره بره یا گوسفند است. خیلی از دوستان میپرسند آیا با پشم شتر میشود نمد ساخت؟ یا ترکیب پشم گوسفند یا شتر را میتوان توام با هم استفاده کرد؟

در جواب باید بگویم خیر، پشم شتر که بصورت کرک های کوتاه تر از پشم گوسفند هستند و بسیار زبر تر اصلا مناسب برای تهیه نمد سنتی دستباف نیست. در این سالها برای تبلیغات از سوی افراد سود جو ، اذهان عمومی مردم را بر این باور که پشم شتر دارای خواص بیشتری دارا میباشد. که این عقیده بسیار اشتباه است.  بنابراین بهترین کیفیت نمد سنتی دستباف از پشم درجه یک بره تهیه میشود. در بهار بعلت رشد بیشتر پشم ها بسیار مناسب تر برای تولید محصولات نمدی می‌باشد.

توضیح مراحل تولید نمد طبیعی

نمد مالی

اولین مرحله در تولید نمد طبیعی ایرانی ، چیدن پشم و سپس حلاجی کردن آن می‌باشد. که گرد و غبار و ذرات آلوده آن کامل جدا می شود. این مرحله تولید بسیار حائز اهمیت است. در گذشته با دست انجام می‌شد، اما امروزه کارخانجات در این زمینه با دستگاه های حلاجی بصورت تخصصی پشم تمیز و جداسازی شده را در اختیار تولید کنندگان نمد قرار میدهند.

پشم ها را گاهی رنگ شده و گاهی بصورت خود رنگ به بازار عرضه میشود. پشم حلاجی شده را به کارگاه نمد سنتی میبرند و در آنجا در قالب که به آن کرباس گفته میشود طرح مورد نظر را پیاده میکنند. سپس به اندازه یک متر پشم خالص حلاجی شده را روی آن می‌ریزند و آب ولرم روی پشم ها میپاشند. سپس پارچه را لوله کرده و با طنابی محکم دور آن را می‌بندند.

در اینجا به مدت یک ساعت نمدمالی سنتی صورت میگیرد تا پشم ها با هم درگیر شوند بعد از آن مرحله صابون کشی آغاز میگردد. سپس دوباره نمد را به صورت قبل لوله کرده و باز هم نمدمالی میکنند. بعد از آماده شدن نمد ، آنرا آفتاب و در سطح شیبدار  پهن میکنند تا کاملا خشک شود. که معمولاً در حدود دو روز زمان می‌برد.

انواع نمد های دستباف ایران

نمد سنتی دستباف در اشکال مختلف و طرح های متنوع تولید میشود. پشم به علت خاصیت شکل پذیری بالایی که دارد ، در مدل ها و اشکال مختلف مانند، دایره ، بیضی، مربع، مستطیل و یا اشکال فانتزی مانند ستاره ای و هشت ضلعی تولید میشود. نمد سنتی بعنوان زیرانداز و پادری نمدی اتاق کاربرد فراوانی دارد.

از انواع دیگر محصولات نمدی با پشم طبیعی میتوان به کلاه نمدی، پاپوش نمدی، کفی کفش نمدی، روکش صندلی نمدی ماشین و لوازم فانتزی و یا حتی در صنعت بعنوان عایق نسوز نیز استفاده کرد.

ویژگی نمد سنتی دستباف چیست؟

الیاف طبیعی بعنوان بهترین جایگزین مناسبی برای بهره‌گیری آن در ‌ مصارف در طب سنتی و جدید می‌باشد. خاصیت درمانی و گرما بخشی نمد یکی از مهمترین عوامل که امروزه به آن توجه میشود. از ویژگی منحصر به فرد پشم طبیعی میتوان به خاصیت جذب رطوبت و گرد و غبار هوا اشاره کرد. از دیگر خصوصیات نمد خاصیت ضد حریق یا اشتعال آن است. که بعنوان زیر منقلی و یا عایق بندی در خودرو یا کوره نیز استفاده میشود. نمد اگر با آتش یا زغال گداخته تماس بگیرد را خاموش میکند.

  نمد طبیعی در چه ابعادی به فروش می رسد؟

انواع نمد سنتی دستباف

نمد طبیعی در ابعاد مختلف تولید شده است. ضخامت نمد ۲ سانت می‌باشد.

نمد بیضی شکل

  1.   ابعاد ۷۰×۱۲۰ سانت
  2.    ابعاد ۴۰×۶۰ سانت
  3.   ابعاد ۵۵×۷۰ سانت

نمد مستطیل شکل

ابعاد ۹۰×۱۹۰

  1. نمد گرد ۶۰ سانت
  2. نمد گرد ۸۰ سانت
  3. نمد گرد ۱۲۰ سانت
  4. نمد گرد۱۵۰

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *