فرش نمدی پشمی در بازار داخل و خارج از کشور به علت مواد ارگانیک اصل و کیفیت رنگ و استحکام بافت موجود در آن مورد استقبال فراوان مصرف کنندگان این محصول بسیار مفید قرار گرفته است. ایران از دیرباز همواره صادر کننده انواع صنایع دستی از جمله فرش نمدی پشمی بوده است.

اما امروزه به دلیل ضعف مدیران اجرایی این محصول در بازار های جهانی سهم کمتری را نسبت به بقیه محصولات صنایع دستی به خود اختصاص داده است. تلاش شرکت های تولیدی ایرانی این محصول بر آن است که بتوانند این محصول بسیار مفید را دوباره احیا کنند و در نتیجه به ورود ارز و رونق تولید در کشور کمک شایانی کنند.

فرش نمدی پشمی ارگانیک چیست؟

فرش نمدی پشمی از ساده ترین نوع بافته های بشر از هشت هزار سال پیش تا اکنون می‌باشد. این نوع فرش به علت ارگانیک بودن متریال آن که از پشم طبیعی گوسفند و شتر تشکیل شده است و رنگ طبیعی به کار رفته در آن و نقوش و طرح های تجریدی و انتزاعی که از دیرباز همواره روی نمد نقش بسته است حس عمیقی در انسان تداعی میکند و زندگی ماشینی امروزی را نقش خاطره می زند.

نمد بافته نمی شود و به دار قالی نیاز ندارد. بلکه بر اثر درگیر شدن الیاف پشمی یا کرک حلاجی  شده، روی هم قرار می‌گیرند. در اثر فشار، آب گرم، محیط قلیایی و مالش ( نمد مالی ) همزمان دستان مردان این سرزمین، نمد دستباف اصیل ایرانی بافته میشود. قابل ذکر است که فرش نمدی پشمی دارای دو رو می‌باشد به طوری که از هر دو سمت نمد میتوان استفاده کرد.

چگونه فرش نمدی پشمی اصل را از تقلبی تشخیص دهیم؟

فرش نمدی به شکل ها و الیاف طبیعی و مصنوعی یافت میشود. برای  تشخیص فرش نمدی پشمی اصل از تقلبی، چند روش سریع و راحت وجود دارد. چون نمد پشمی اصل را از پشم طبیعی گوسفند می بافند، اگر مقداری آب را روی نمد پشمی بریزیم کمی از آن بوی گوسفند بلند می شود.

نمد پشمی مرغوب دوام و عمر طولانی دارد. در اثر شستشو بافت و رنگ آن ثابت است و انسجام خود را از دست نمی‌دهد بلکه شستشو صحیح نمد را درخشان تر میکند.

همچنین در هنگام استفاده، نمد هر چه پا بخورد استحکام و انسجام بافت نمد پشمی بیشتر میشود.و نیز رنگ های آن زیبایی بیشتری در طول زمان دارد. هر چه زمان تولید فرش نمدی پشمی بیشتر باشد، نمد از کیفیت بالاتری برخوردار است.

اما در نمد های تقلبی زمان کوتاه‌تر و مراحل ساخت کمتری دارد. برای تولید نمد نامرغوب یک روز یا نصف روز زمان صرف میشود و در نگاه اول تشخیص آن به علت شباهت با اصل مشکل است . اما در زمان استفاده فرش نمدی پشمی نامرغوب چونکه مواد استفاده آن خام بوده است الیاف آن نیز سست و انسجام لازم را ندارد و شکل ظاهری آن هم در مدت کوتاهی، تغییر کرده و بافت نمد متلاشی می شود.

خصوصیات اساسی فرش نمدی پشمی خوب چیست؟

فرش نمدی پشمی از پشم طبیعی گوسفند یا شتر تشکیل شده اند . و خصوصیات پشم طبیعی در نمد وجود دارد. در زیر به چند مورد اساسی در انتخاب فرش نمدی پشمی خوب اشاره میکنیم :

  1. از عمر و دوام بالایی برخوردار است.
  2. دارای انسجام بافت و ارتجاعی پشم به کار رفته در آن است.
  3. بر اثر شستشو بافت و رنگ آن تغییر نمیکند و ثابت است.
  4. فرش نمدی پشمی خوب، ضخامت بیشتری را دارد.
  5. ایجاد حساسیت نمیکند و زمانی که روی آن راه می‌روید دچار ترک یا پوسته پا نمی‌شوید.
  6. دارای انعطاف پذیری، نرمی و لطافت خاصی است.

قیمت تناژ فرش نمدی پشمی در بازار داخلی ایران چقدر است؟

تولید و عرضه صادرات فرش نمدی پشمی در بازار داخلی ایران دستخوش تغییرات زیادی است. قیمت تناژ این محصولات نمدی دستباف دچار افت و خیز های زیادی شده است. اما به علت مواد اولیه طبیعی ارزان محصولات نمدی در قیاس با انواع فرش دستباف یا ماشینی از قیمت بسیار پایین تری برخوردار است.

3 دیدگاه

  • سلام و احترام به تمامی دوستداران هنر
    نمد بعنوان یک صنعت در ایران مورد توجه کمتری قرار دارد. حمایت از کارگر و کالای ایرانی به حفظ و اشاعه این هنر دیرینه و اصیل ایرانی کمک شایانی خواهد کرد.

  • نمد پشمی مرغوب دوام و عمر طولانی دارد. در اثر شستشو بافت و رنگ آن ثابت است و انسجام خود را از دست نمی‌دهد بلکه شستشو صحیح نمد را درخشان تر میکند.

  • سلام ، نمدی که از شما خریداری کرد بسیار رنگهای درخشان و زیبایی چشمگیری دارن، پشم نرم و درجه یک بسیار باکیفیت عالی بود مرسی 🙏🌹

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *