نمد دستباف ایران جزو میراث ماندگار سرزمین کهن ما است. فروش محصولات نمدی، به صورت عمده  فرش نمدی ایرانی از جمله محصولات پرفروش است. که جایگاه ویژه ای در فرهنگ مردم داشته است. خرید و فروش این محصول به صورت جزئی و عمده از کارخانه نمد ایرانی تولید و به بازار مصرف عرضه شده است.

برای اطلاع از محصولات مرغوب نمد دستباف ایرانی و خدمات ، با سایت رامش نمد همراه باشید.

تاریخچه فرش نمدی:

تاریخچه دقیقی درباره تولید اولیه فرش نمدی ایرانی در دسترس نیست. کتابی هم در این زمینه وجود ندارد. تاریخچه نمد دستباف ایرانی به سالیان دور که انسان ها بیشتر به شغل دامپروری مشغول بودند برمیگردد. فرش نمدی ایرانی هنر اصیل با قدمت ۴ هزار ساله است.

نمد های اولیه بیشتر در نواحی ساحلی دریای خزر و روستاهای و آبادی های مناطق مرطوب مرسوم بوده است، تولید شده است. در زمان حال ، بیشتر مردم فرق بین نمد دستباف ارگانیک را با فرش ماشینی، گلیم و قالی… نمی‌دانند.

تاریخچه فرش نمدی ایرانی

نمد طبیعی از پشم گوسفند، بره ، کرک شتر تهیه میشود. رد پای نمد اولیه از آثار و مدارک تاریخی بدست آمده ، به کشور چین مربوط می شود. همینطور در قبرهای تاریخی کشور آلمان نیز نمونه های از نمد دستباف  مشاهده شده است.

فرش نمدی ایرانی چگونه ساخته می‌شود؟

مراحل ساخت فرش نمد ایرانی از ابتدا  تا انتها توسط کارخانه‌های تولید می‌شود یا در کارگاه های بزرگ و کوچک در تمام نقاط ایران صورت میگیرد.

نمد دستباف اصیل ایرانی با سرشت انسان هماهنگی ویژه ای دارد. استاد نمدمال در هنگامی که نمد را می باشد همراه با آن آواز ها و شعر های مولانا یا اشعار محلی خاص را زمزمه می‌کند. گویی این آوا ها با تار و پود نمد آمیخته می شود.

تولید نمد

نمد نوعی فرش است که با مواد اولیه طبیعی پشم گوسفند یا بز تهیه میشود. نمد را نمی بافند بلکه در اثر فشار و حرارت الیاف طبیعی پشمی در هم درگیر شده و به پارچه ذخیمی که همان فرش نمدی است تبدیل می شد.

روش تولید نمد:

برای تولید نمد به مالیدن و فشار زیادی احتیاج است. روش مالیدن نمد ( نمدمالی) در جاهای مختلف ایران شیوه مخصوص خود را دارد. در بعضی مناطق از صابون برای قلیایی کردن الیاف پشمی بهره می برند. در روستای ابر کوه از کتیرا استفاده میکنند. علت اینکه محیط نمد را قلیایی می‌کنند چون نوک الیاف پشمی به چند رشته تبدیل میشود در نتیجه پشم بهتر به هم گره می‌خورد.

زمانی که نمد  به مرحله بعد از تمام مراحل ساخت اعم از حلاجی ، مالش با آب گرم و صابون و پاکوبی کاملا سفت شده آماده می شود و در برابر آفتاب قرار میگیرد.

از فرش نمدی ایرانی، برای تزئینات داخلی منازل یا رستوران های سنتی و هتل های جهانگردی استفاده میشود.

فرش نمدی ایرانی مانند فرش دستباف دارای پیشینه تاریخی زیادی است. و جالب است بدانید که مقدار پشم بکار رفته در هر دو  در یک متر مربع یکی است.

قیمت روز فرش نمدی ایرانی:

قیمت فرش نمدی ایرانی

قیمت این محصول نمد ایرانی با توجه به طرح ، رنگ ، ابعاد ضخامت آن تعیین می شود. بهای روز این محصول به صورت عمده و جزئی در انواع مختلف زیر انداز نمدی، پادری نمدی و کناره نمدی با قیمت فوق‌العاده به فروش می‌رسد. فرش نمدی هنر اصیل ایرانی قابلیت تولید در طرح های فانتزی و سنتی اصیل ایرانی را دارد.

به همین قیمت فرش نمدی ایرانی متفاوت است. پایین ترین قیمت نمد که پادری نمدی می باشد از ۴۵ هزار تومان تا صد تومان می باشد. قیمت فرش فانتزی بسته به طرح و اندازه فرق دارد. این محصول به قیمت هر متر مربع ۵۵۰ هزار تومان به فروش می‌رسد.

قیمت فرش نمدی با طرح های سنتی و خاص نمدی، رنگ گیاهی و پشم خالص گوسفند، هر متر مربع ۱/۵ میلیون تومان است.

قیمت فرش گرد نمدی با طرح هندسی با کیفیت و صادراتی رنگ ثابت،  هر متر مربع ۲ میلیون تومان است.

برای اطلاع بیشتر از تمامی محصولات با قیمت روز و عمده به راه های ارتباطی درج شده در وب سایت ما مراجعه فرمایید.

 

8 دیدگاه

    • سلام و عرض ادب
      وقتتون بخیر ،
      نمد معمولا به کشورهای همسایه مخصوصا عراق و امارات و ترکیه حتی پاکستان صادر میشود. شرکت رامش نمد در زمینه صادرات نمد توانسته به علاوه بر کشورهای همسایه به کشورهای اروپایی مانند آلمان و نروژ و همچنین آمریکا و کانادا صادرات داشته باشد. زیرا این کشور ها به علت آب و هوای نسبتاً مرطوب و سرد خواهان نمد طبیعی هستند. و علت اینکه امروز صادرات نمد رو به افزایش گذاشته است این است که صادرات فرش با سخت گیری بیشتری از سوی دیگر کشور ها و همچنین تحریم مواجه شده است. بنابراین این فرصت برای دیگر محصولات نمدی فراهم آمده تا بتوانند در بازارهای جهانی رقابت کنند. و سهم ویژه ای را به خود اختصاص دهد.

  • سلام وقت بخیر
    نمد سنتی ، به شکل گرد و نمد بیضی شکل چه کاربردی دارند؟ آیا میتوان بعنوان تشک استفاده کرد؟

  • نمد یک عایق رطوبتی قوی است در طب سنتی برای کسانیکه رماتیسم کمردرد دارن توصیه میشود از نمد استفاده کنن

  • سلام خسته نباشید
    این نمد ها به دست مردم زحمت کش ایران درست می شوند و بسیار عالی هستند

  • درست کردن نمد مراحل زیاد و مختلفی داره و خیلی سخت آماده میشه ولی جزو زیبا ترین کارهای سنتیه

  • خرید نمد فرش درجه یک از این سایت بسیار راحت و آسان است. همچنین نمد دارای ضخامت نرمال و پشم خالص گوسفند می‌باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *