نمد در فروشگاه

نمد که در انگلیسی به آن felt carpet و در فرانسوی فوتر (Feutre) می‌گویند یک بافتنی سنتی است. برای این بافتنی از پشم الیاف بلند گوسفند استفاده می‌شود. پشم مورد استفاده برای نمد طبیعی پشم بهاره است. نمدمالی در برخی از استان‌های ایران رواج دارد و نمد سوغاتی این استان‌ها است. در طب سنتی برای نمد خواص زیادی نام‌ برده‌ شده است. در ادامه این مقاله با ما همراه باشید تا برای خرید نمد طبیعی شما را راهنمایی کنیم.

نمد در فروشگاه

تاریخچه ساخت نمد

نمد ساخته شده از پشم قدیمی‌ترین نوع شناخته شده پارچه در تاریخ است. در بسیاری از فرهنگ‌ها داستان‌های تاریخی از ساخت این نوع نمدها گفته شده است. اما ساخت نمد احتمالاً به آسیای میانه برمی‌گردد. اسناد این موضوع در مغولستان و در کوه‌های دلتای پیدا شده است. مقبره های سیبری (قرن هفتم تا دوم قبل از میلاد) کاربردهای گسترده نمد در آن فرهنگ، از جمله برای لباس، جواهرات، دیوار پوش‌ها و پتوها را نشان می‌دهد. در ایران از گذشته تا کنون نمد در عروسک سازی به کار می رفته است.

کارخانه نمد سازی

نحوه بافت نمد

گرچه در شروع مقاله از نمد به‌عنوان بافتنی نام بردیم، باید اشاره کنیم که در اصل هیچ عمل بافتنی در ساخت نماد دخیل نیست. فرایند ساخت نمد طبیعی با ایجاد فشار و رطوبت و حرارت بر روی پشم گوسفند صورت می‌پذیرد. در حین این فرایند الیاف بلند بهاره در هم فرو می‌روند. این اتفاق به دلیل خاصیت ذاتی پشم در فر خوردن و پوسته‌ای شدن آن اتفاق می‌افتد. در برخی موارد برای بهبود کیفیت نمد از زرده تخم‌مرغ و صابون استفاده می‌شود.

نحوه ساخت نمد بر استحکام آن تأثیر دارد. بعضی از نمدها بسیار نرم و لطیف هستند و بعضی با سختی بالایی که دارند در صنعت ساختمان‌سازی استفاده می‌شوند. البته لازم به ذکر است که دیگر از روش قدیمی تولید نمد استفاده نمی‌شود، بلکه در کارخانه به‌جای استفاده از الیاف پلاستیکی از الیاف طبیعی بهره می‌برند.

نمد صنعتی

در مقابل فرایند ساخت نمد به‌ صورت طبیعی، فرایند صنعتی آن قرار دارد. نمد صنعتی بیشتر از آنکه استفاده طبی داشته باشد در فیلترکردن ذرات معلق موجود در سیالات، تولید واشر و قطعات روغن‌ گیر به کار می‌رود. به همین سبب در کشورهای پیشرفته و صنعتی این کاربرد مورد توجه قرار دارد. نمد صنعتی در ضخامت های مختلف بسته به نیاز مشتری تولید می‌شود.

یکی از دلایل به‌کارگیری نمد صنعتی در صنایع به‌جای خرید نمد طبیعی، قابلیت تحمل دمای ۱۰۰ درجه و همچنین جذب عالی و یکنواخت مایعات است. از نمد صنعتی همچنین برای عایق‌کاری استفاده می‌شود. این محصول به‌ خوبی از اتلاف انرژی حرارتی جلوگیری می‌کند. این محصول همچنین عایق خوبی برای صدا و لرزش نیز است.

ویژگی‌های نمد طبیعی

نمد دستباف ارگانیک

نمد طبیعی برخلاف نمد مصنوعی از پشم مرغوب و خالص ساخته می‌شود. این در حالی است که نمد مصنوعی از الیافی مانند اکریلیک ساخته می‌شود. همان‌طور که پیش‌تر اشاره کردیم معمولاً این پشم را در فصل بهار پشم چینی می‌کنند. این نوع نمد برخلاف نوع صنعتی آن بیشتر در طب سنتی کاربرد دارد. نمد طبیعی در درمان دردهای مفصلی کاربرد پیدا کرده است. یکی از دلایل خرید نمد طبیعی توسط مردم همین است.

به جز طب سنتی به دلیل زیبایی ظاهری نیز از انواع فرش نمدی، زیرانداز نمدی و… برای خانه استفاده می‌شود. به دلیل اینکه نمد طبیعی، بافت پشمی دارد، بادوام است و رنگ پس نمی‌دهد. همچنین ضخامت نمد طبیعی بسیار بیشتر از نمد صنعتی است. از دیگر کاربردهای نمد ساختن وسایلی مانند گلدان، جای لوازم آرایشی، زیر بشقابی و… است. در بیشتر مواقع نمد طبیعی از نوع مصنوعی آن بادوام‌تر است.

استفاده از نمد طبیعی به‌عنوان پارچه لباس

نمد چوپانی

نمد در دوران قدیم به‌عنوان پارچه برای دوخت لباس استفاده می‌شده است. نام نمد در کتاب اوستا نیز آمده است. در دسته‌بندی پارچه‌ها نمد در دسته پارچه‌های پشمی قرار می‌گیرد. این پارچه‌ها گرم و لطیف هستند و به دلیل سبکی لباس های راحتی را می‌سازند.

نمد چروک ناپذیر است؛ به همین دلیل خرید نمد طبیعی برای دوخت لباس معقول است. گاهی برای دوخت با نمد از نخ نامرئی برای زیبایی استفاده می‌شود. پارچه نمد قابل شستشو است اما مانند اکثر پارچه‌های دیگر پس از شستشوی زیاد کیفیت اولیه خود را از دست می‌دهد.

استفاده از نمد در صنعت موسیقی

در بیشتر آلات موسیقی از نمد استفاده می‌شود. در آلات موسیقی گران‌قیمت مخصوص کنسرت همیشه از نمد طبیعی بهره گرفته می‌شود. از این نمدها همان‌طور که پیش‌تر گفتیم به‌عنوان عایق صدا استفاده می‌شود. به عنوان مثال در چکش‌های پیانو همیشه از نمد طبیعی استفاده می‌کنند.

 

انواع فرش‌های نمدی

فرش نمدی

فرش نمدی به دلیل اینکه ظاهر مینیمالیستی دارد برای بسیاری انتخابی برای منزلشان است. فرایند ساخت فرش دستبافت و فرش نمدی به یک صورت است اما به دلیل سرعت آماده‌سازی این فرش‌ها (تقریباً ۱ روز) قیمت کمتری از فرش دستباف دارند. به دلیل استحکام این نوع فرش‌ها خرید نمد طبیعی برای بسیاری، گزینه‌ای منطقی است. همان‌طور که گفتیم نمد طبیعی به دلیل بافتش رنگ‌ها را به خوبی جذب می‌کند و رنگ پس نمی‌دهد.

خرید مستقیم نمد طبیعی

نمای نزدیک از الیاف نمد

شما می‌توانید برای خرید نمد طبیعی از شرکت رامش نمد به صورت رایگان مشاوره دریافت کنید. شرکت رامش نمد، با شعار «نمد اصیل ایرانی، سلامت و آسایش هر ایرانی» فعالیت خود را آغاز کرد. همه محصولات نمدی ما از بهترین مواد اولیه و طبیعی تهیه شده‌اند و از کیفیت بالایی برخوردارند. ما با تجربه چندین ساله خود در فروش نمد طبیعی به شما تضمین ارائه بهترین نمدها را می‌دهیم. برای دریافت بهترین خدمات می‌توانید با ما تماس بگیرید یا فرم موجود در سایت را پر کرده تا ما با شما تماس می‌گیریم. علاوه بر اینکه مشاوره رایگان در اختیار مشتریان عزیز قرار دارد. مشاورین ما در کوتاه ترین زمان ممکن لیست محصولات را در اختیار خریداران محترم قرار میدهند.

سخن نهایی

چه به دلایل طبی چه برای زیبایی خرید نمد طبیعی گزینه‌ای مناسب است. همان‌طور که اشاره کردیم نمد طبیعی از مرغوب‌ترین مواد اولیه تهیه شده و خواص بسیاری در منابع تاریخی برای آن ذکر شده است. اما برای نمد مصنوعی که از الیاف پلاستیکی ساخته می‌شود، این موارد ذکر نشده است. نمدها به دلیل ظاهر و همچنین کاربردشان از قدیم به یکی از پرطرفدارترین پارچه‌ها در قاره آسیا و به تازگی در اروپا و آمریکا تبدیل شده‌اند.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *