ترمیم نمد پشمی

نمد سنتی همان فرش های قدیمی که در بسیاری از خانه های مادر بزرگها یافت می شدند. نحوه نگهداری نمد خیلی اهمیت دارد که در عمر و دوام آن امری مهم محسوب می شود. ترمیم و بازسازی نمدهای پشمی که به دلیل گذشت زمان از عمر مفید آنها یک امر اجتناب ناپذیر است. خرید نمد سنتی درجه یک و مرغوب در ماندگاری آن تاثیر بسزایی دارد.

این مقاله بصورت مفصل و کامل به چگونگی تعمیر نمد سنتی و فرآیند تولید آن می پردازیم.

ترمیم نمد پشمی

تاریخچه نمد پشمی:

 

جالب است بدانید که از آغاز تولید نمد پشمی تا استفاده‌های مختلف آن در طول زمان دچار تغییرات و تحولات بسیاری شده است. ریشه های عمیق فرهنگی هر قومیتی در نقش و نگارهای انتزاعی فرش نمدی مخصوص آن منطقه را می توان به وضوح مشاهده کرد.

ساخت نمد به زمان های بسیار دور بر میگردد. هنوز اطلاع دقیقی از تولید اولین نمدهای دست ساز در دست نیست. گمانه زنی هایی مورخان در این باره که شاید همجواری الیاف پشمی و رطوبت در اثر فشار دست انسان های عصر پارینه سنگی توانسته نوعی پارچه ضخیم را به وجود بیاورد که بتوان از آن به عنوان سپر محافظ در برابر سرما و همچنین حجوم حیوانات وحشی و حشرات استفاده کرد.

 

فرآیند تولید نمد پشمی

 

فرآیند تولید نمد پشمی: این مطلب به شما توضیح می‌دهد که چگونه نمد پشمی تولید می‌شود. از جمع‌آوری پشم گوسفندان تا فرآیند حلاجی و تولید نمد.

نمد یا در اصطلاح فرانسوی فوتر به‌عنوان پارچه ضخیم از جنس الیاف حیوانات مانند گوسفند، بره و شتر است. هر چه این الیاف طبیعی درازتر باشد کیفیت نمد و به هم تنیدگی الیاف پشمی بیشتر خواهد بود.

تولید نمد اصل و مرغوب از پشم بهاره گوسفند یا بره شروع می شود. به علت اینکه پشم در بهار از مرغوبیت و بلندی بیشتری برخوردار است. این فصل سال بهترین زمان برای تولید نمد است.

بعد از حلاجی و جداسازی پشم ها به ترتیب رنگ و درجه بندی آنها از درجه یک که پشم سفید بره که مناسب برای تشک نمدی اعلا را شامل می شود. پشم درجه دو که کیفیت متوسط دارند و بیشتر در مصارف زیرانداز نمدی کاربرد دارد.

پشم درجه سه که ضعیف ترین نوع کیفیت را شامل میشود و معمولا نمدهای ارزان قیمت و بسیار نامرغوب از این پشم استفاده می شود.

زمانی که پشم مورد نظر به ترتیب به عنوان کاربرد خاص مشخص شد. پشم را در مراحل مختلف با رطوبت و فشار دست یا پا که به آن نمدمالی می گویند نمد تولید می شود.

 

فواید تولید نمد پشمی

مزایای نمد پشمی:

فواید درمانی نمد در طب سنتی و جدید بسیار دارای جایگاه ویژه ای است. از جذب رطوبت و عایق‌ بودن تا مقاومت در برابر حرارت و صدا. نمد پشمی را هم میتوان در صنعت و هم در مصارف درمانی مورد استفاده قرار داد.

کاربردهای نمد پشمی: چگونه می‌توانید از نمد پشمی در زندگی روزمره استفاده کرد؟ از استفاده در صنایع ساختمانی و خودروسازی تا استفاده در صنایع مد و دکوراسیون داخلی. زیبایی چشم نواز نمد با طرح های تجریدی و انتزاعی در فرشینه ها بسیار محبوب است.

نگهداری و شستشوی نمد پشمی

نگهداری و شستن نمد سنتی

حال اینکه این سوال مهم که، چگونه نمد پشمی را به درستی نگهداری و شستشو دهیم ؟ با روش‌های شستشوی دستی یاروش‌ های استفاده از ماشین لباسشویی ؟ کدامیک درست و بهتر هست ؟

نکته مهم در مورد نگهداری نمد همان جارو کشی است. چون نمد بافته نمی‌شود و الیاف پشمی با جارو برقی به راحتی از آن جدا می‌شود. هرگز نباید با فرچه جارو برقی یا جارو دستی نمد را تمیز کنید. زیرا طرح و نقشه نمد شما در مرور زمان کنده خواهد شد. و نمیتوان نمد را ترمیم کرد.

نکته: اگر بجای جارو کردن نمد را تکان دهید تا گرد و غبار و ذرات آن جدا شود بهترین روش برای افزایش عمر مفید نمد انجام دادید.

در خصوص شستشو نمد ، نکته اساسی اینکه هرگز در ماشین لباسشویی نگذارید. زیرا نمد جمع شده و خراب خواهد شد. و تعمیرات نمد فقط باید دست کارگاه تولیدی نمد انجام گیرد.

بهترین ابعاد برای نمد چند در چند سانت است؟

بهترین سایز متوسط نمد ۲× ۱ هست. که هم راحتی در حمل و نقل آسان دارد و همچنین زمان شستشو و نظافت بسیار راحت است. نمد های بزرگ بسیار در شستشو سنگین میشوند .

بنابراین قبل از خرید نمد سنتی به موارد گفته شده توجه داشته باشید.

بیشتر بخوانید: شستشو نمد در منزل

امیدوارم این مطالب به شما کمک کننده باشند و اطلاعات جالبی را درباره نمد پشمی به شما ارائه دهند.

 

برای ترمیم نمد پشمی، می‌توانید از روش‌های زیر استفاده کنید:

نحوه ترمیم و مرمت نمد پشمی

تعمیر با دوخت: اگر نمد پشمی شما دارای شکستگی یا سوراخی کوچک است، می‌توانید از نخ و سوزن استفاده کرده و آن را با دوخت تعمیر کنید. این روش برای ترمیم شکستگی‌های کوچک و سوراخ‌های کوچک مناسب است.

استفاده از چسب نمد: برخی از چسب‌ها می‌توانند برای ترمیم نمد پشمی مورد استفاده قرار بگیرند. قبل از استفاده، مطمئن شوید که چسب مناسب برای استفاده با نمد پشمی است و روی نمد پشمی تست کنید تا از آسیب ندیدن آن اطمینان حاصل کنید.

استفاده از پارچه چسبان: می‌توانید از پارچه چسبان استفاده کنید تا قسمت‌های شکسته یا سوراخ شده را به هم بچسبانید. این روش به شما کمک می‌کند تا نمد پشمی را ترمیم کنید و از ادامه تماس با هوا و آلودگی جلوگیری کنید.

استفاده از روش‌های ترمیم حرفه‌ای: در صورتی که نمد پشمی شما دارای ترمیمات پیچیده‌تری است، می‌توانید به ترمیم‌ کاران حرفه‌ای مراجعه کنید. آنها با استفاده از تکنیک‌ها و مواد مناسب، نمد پشمی را به حالت اولیه بازگردانده و ترمیم کنند.

مهم است که قبل از ترمیم نمد پشمی، روش مناسب را براساس نوع و میزان آسیب آن انتخاب کنید. همچنین، توصیه می‌شود قبل از انجام هرگونه ترمیم، راهنمایی‌ها و دستورالعمل‌های تولیدکننده را مطالعه کنید.

خرید نمد سنتی

نمد گلدوزی شده سنتی

فروشگاه عرضه محصولات نمدی رامش یکی از مراکز تولید و عرضه نمد سنتی با کیفیت بالا می باشد. خرید نمد سنتی به‌عنوان فرش نمد طرح دار یا نمد گلدوزی شده یا پادری کاربرد درمانی و مصرفی دارد.

خرید و سفارش نمد بصورت آنلاین و مشاوره رایگان تلفنی در کمترین زمان آماده ارایه به فروشندگان محصولات ارگانیک می باشد. این محصولات را می‌توان بصورت مستقیم از طریق راه های ارتباطی در سایت یا شبکه های اجتماعی اینستاگرام یا روبیکا یا ایتا سفارش داد.

2 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *