نمد دوزی در ایران به تمدن چندین ساله برمیگردد و جزو صنایع دستی و اثار سنتی ایران به حساب می‌اید، نمد دوزی در شهر های شمالی کشور مانند مازندران، گیلان، گرگان، سمنان، مشهد، تبریز و … فروش و رونق بیشتری دارد.

از نمد برای فرش، پادری، روکش ظروف، دکوری، لباس های زمستانه و گرم، کلاه و دیگر لوازم استفاده می‌شود. بیشترین متقاضی از نمد دوزی در فرش نمد برجسته سنتی است. فرش های روفرشی نه متری ابریشم پروسه‌ی بسیار طولانی و سختی تا اماده شدن طی می‌کنند به همین دلیل از ارزش بالایی برخوردار هستند ، و از طرفی فرش های نمدی برجسته بسیار ظریف اند پس باید با آن ها با لطافت بسیار بالایی برخورد کرد تا ماندگاری بیشتری داشته باشند،

تولید کننده فرش نمد برجسته سنتی بیضی

طرح های جذاب فرش نمد برجسته سنتی

طرح های جذاب فرش نمد برجسته سنتی همان طور که می دانید هنر و طرح های زیبای فرش های ایرانی زبان زد سرتاسر جهان است، و ان طرح خاص که در اکثر فرش ها استفاده می شوند شامل :یک طرح بزرگ مرکزی در وسط فرش و مابقی طرح ها از ادامه‌ی طرح مرکزی به انتهای فرش می رسند، و دور تا دور فرش یک حاشیه‌ی نواری شکل است که نسبت به طرح کلی فرش متمایز است .

حال یکی از انواع این فرش ها، فرش های نمدی هستند که در ادامه به توضیح در مورد ان می‌پردازیم: تولید فرش روفرشی ۱۲ متری سرمه ای تقریبا به ۲۰۰ سال قدمت و شاید بیشتر بر میگردد، در سال های دور در روستا ها و ساکنین اطراف شهر، به دلیل نبود امکانات و شرایط مالی برای خرید فرش های کارخانه ای یا دست دوز، افرادی که دام و طیور داشتند از پشم شسته شده‌ گوسفندان خود برای دوختن فرش و البسه و غیره استفاده می کردند که به ان نمد گفته می‌شد، و از رنگ های طبیعی مانند رنگ گل برگ ها و یا میوه جات و سبزه ها برای رنگ کردن نمد استفاده می‌شد. حال این کار که صرفا برای رفع نیاز استفاده می‌شد در گذر زمان رفته رفته به یک صنعت و یک منبع درامد بسیار بزرگ و به یکی از صنایع دستی ایرانی تبدیل شده‌است.

از پشم های رنگ شده که در بالا اشاره کردیم برای طراحی فرش های نمدی استفاده میشود، به این گونه که طرح بر روی یک قالب با استفاده از نخ های کلفت پشمی کشیده می‌شود و سپس بعد از اتمام طرح پشم هایی که با استفاده از کمان باز شده اند و بی رنگ هستند بر روی طرح قرار داده می‌شوند، و بعد از ان با اب سطح ان را خیس می کنند و با استفاده از یک چوب گرد که در انتهای فرش قرار داده می‌شود فرش را لوله می‌کنند و با طناب دور ان را می‌بندند، بعد از این مرحله در حدود یک ساعت یا یک ساعت و نیم فرش لوله شده را لگد مال میکنند و فرش را می‌چرخانند تا طرح ها به خوبی بر روی ان بنشینند، سپس فرش را باز کرده و روی ان را برمی‌گردانند و میبینیم که طرح ها کاملا بر روی فرش چسبیده‌اند، برای مطمئن بودن از سرانجام کار، بار دیگر نیز مراحل بالا را انجام می‌دهند تا فرش نمدی اماده شود، و در اخر ان را اویزان می‌کنند تا خشک شود.

مرکز فروش فرش نمد برجسته سنتی

مرکز فروش فرش نمد برجسته سنتی فروش فرش سنتی نمدی به علت جایگزینی فرش های کارخانه ای با ان ها در چند سال اخیر کمتر شده است، اما همچنان فرش های نمدی مخاطبان و خریداران خاص خود را دارد. به همین دلیل فروشگاه های زیادی در سطح شهر وجود ندارد که انبار ان ها فقط فرش های نمدی باشد، پس بهترین راه استفاده از خرید اینترنتی و تشویق کردن هنرمندان صنایع دستی است که در فضای مجازی فعالیت می کنند و نیازمند حمایت شما هستند، چرا که نمد دوزی یک هنر به حساب می اید و حمایت کردن از ان هنر باعث ترویج بیشتر ان در سراسر کشور می شود.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *