ارائه زیرانداز نمدی جاجیم ارزان قیمت با بهترین کیفیت، جدید و شیک یکی از پر طرفدارترین محصولات نمدی ارگانیک در شرکت رامش نمد می‌باشد.

 

استفاده از پشم طبیعی گوسفند شسته شده، مرغوب و همچنین ترکیب نمد و جاجیم، یک محصول منحصر به فرد و بسیار زیبا را تولید کرده است. تلاش ما بر آن است که بتوانیم محصولات نمدی ارگانیک را بر حسب نیاز مشتری و به روز رسانی اجناس مختلف نمدی، بتوانیم در کسب رضایت مشتریان گام موثری برداریم.

 

تولید کننده انواع محصولات نمدی و زیرانداز نمدی جاجیم بصورت جزئی و عمده بصورت مستقیم به مصرف کنندگان عرضه شده است. فروش فرش نمدی ایرانی به قیمت عمده از مهمترین دلایلی است که مشتریان، عمده فروشان رابرای خرید انتخاب کنند.

 

 

زیرانداز نمدی جاجیم

تاریخچه زیرانداز نمدی سنتی:

تاریخچه زیرانداز نمدی سنتی به گذشته دور این سرزمین کهن می‌رسد اما زیرانداز نمدی جاجیم مدت زیادی از ساخت آن نمی‌گذرد.در گذشته، نمد را به عنوان اصلی ترین جز در محل سکونت خود انتخاب می‌کردند.

 

نمد بافته نمی‌شود بلکه بر اثر درگیر شدن الیاف پشمی در اثر رطوبت و فشار به یک پارچه ضخیم تبدیل می‌شود. بدین ترتیب که پشم گوسفندان را در بهار می‌چیدند و حلاجی می‌کردند تا گرد و غبار آن کامل گرفته شود. به قول مردم محلی پشم را شاد میکردند که همان جداسازی و هوا دهی آن است. گاهی از خود رنگ طبیعی پشم در استفاده نمد بهره برداری می‌کردند و اغلب پشم را با رنگ های گیاهی و طبیعی رنگرزی می‌کردند.

 

ساخت زیرانداز نمدی سنتی

 

سپس نقشی که در ذهن خود خلق کرده بودند، که معمولا به صورت گیاهی و نقوش خاص همان منطقه از نیاکان خود آموخته بودند را روی پارچه کرباس طراحی می‌کردند. از پشم‌های رنگی و گاهی اوقات پشم بدون رنگ و طیف رنگ های طبیعی استفاده می‌کردند. بعد از آن پشم را با آب سرد مرطوب می‌کنند و سپس آن را به صورت لوله ای در می‌آورند و با پارچه ای محکم می‌بندند. در این مرحله عمل نمدمالی انجام می‌شود.

 

نمدمالان سینه به سینه این هنر را از پدارن خود آموختند و به نسل بعد از خود انتقال داده‌اند. نمد بیشتر در مناطق مرطوب مانند مازندران، سواحل جنوب ایران، چهارمحال بختیاری، کرمانشاه، سمنان و شمال خراسان ساخته می‌شود.

مراحل ساخت زیرانداز نمدی جاجیم چگونه است؟

مراحل ساخت زیرانداز نمدی جاجیم بسیار شبیه به زیرانداز نمدی سنتی ایرانی است. یکی از انواع مدل های جدید محصولات نمدی، « جاجیم نمد دار» است. در این محصول به جای لایه ی اسپان باند در زیرانداز های مصنوعی، از یک لایه نمد طبیعی استفاده می‌کنند.

 

در زیرانداز نمدی به خاطر نمد به کار رفته در آن، ضخامت بیشتری نسبت به دیگر آسترهای صنعتی دارد. همچنین زیرانداز نمدی جاجیم بسیار نرم و راحت می‌باشد.

 

چه تفاوتی در تولید نمد ارگانیک اصل و تقلبی وجود دارد؟

از دیرباز، نمد را در بسیاری از نقاط ایران می‌توان یافت کرد اما امروزه در شهرهای معدودی مشغول به فعالیت در زمینه تولید نمد ارگانیک به شیوه نمدمالی قدیم هستند.

 

اکثر نمدهای ماشینی با الیاف مصنوعی از ضایعات فرش‌های ماشینی به دست می‌آید که با سریش آنها را به هم متصل کرده اند. سپس الیاف و کرک ها رنگ آمیزی شده و در دستگاه‌ها پرس و به صورت تقلبی به بازار مصرف به قیمت نمد طبیعی به مردم می‌فروشند. این نمدها بعد از یک بار شست و شو قابلیت و استحکام خود را از دست می‌دهند. به طوری که دیگر قابل استفاده نیستند.

 

نمد اصل دستباف ارگانیک بسیار مقاوم و از طول عمر بالایی برخوردار است. در اثر شست و شو بافت نمد پشمی استحکام خود را حفظ می‌کند. هچنین دارای خواص درمانی برای کمر درد و مفاصل می‌باشد به همین علت مردم در قدیم کمتر به بیماری های روماتیسمی و دیسک کمر دچار می‌شدند. نمد به علت خاصیت گرما بخشی و جذب رطوبت، باعث بهبود گردش خون در بدن انسان می‌شود.

 

انواع زیر انداز پشت نمدی :

در ساخت زیرانداز نمدی جاجیم، از نمد طبیعی استفاده شده است. این زیرانداز در اندازه و ابعاد مختلفی ۴یارد، ۶ یارد، ۹ یارد، ۱۲ یارد موجود می‌باشد. عرض زیر انداز ها ۲ متر می‌باشد اما طول مختلفی دارد.

 

زیرانداز پشت نمد در انواع مختلف تولید می‌شود  مانند: کناره نمدی با روکش مخمل، زیرانداز نمدی جاجیم و … می‌باشد.

کاربرد نمد چیست؟

 

نمد کاربرد بسیاری از دیرباز در ایران داشته است. محصولات نمدی، که دست ساخته ای از پشم طبیعی بره یا گوسفند است برای چوپانان جلیغه ای برای محافظت از گرما و سرما، ایمنی در مقابل نیش حشرات را دارد. چرا که خاصیت نمد در تابستان خنک و در زمستان پوشش مناسبی برای سوز و سرما می‌باشد.

 

در گذشته مردم از نمد استفاده های گوناگونی داشتند. مانند کلاه نمدی، زیرانداز نمدی، کناره نمدی، پتو نمدی، پالان برای چهارپایان کاربرد فراوانی داشته است. امروزه بیشتر از نمد به عنوان دکوراسیون داخلی منزل، هتل های جهانگردی، رستورانهای سنتی استفاده می‌شود.

 

کاربرد زیرانداز نمدی جاجیم هم می‌تواند به عنوان روی تختی برای تخت های سنتی باشد و هم زیرانداز مناسبی برای سفر و گردشگری مورد استفاده قرار می‌گیرد. از کاربردهای دیگر نمد می‌توان به کفی کفش یا کفش نمدی اشاره کرد. به علت خواص درمانی برای پیشگیری از دردهای مفصلی و رماتیسمی از آن استفاده می‌شود.

 

ویژگی های اساسی در زیرانداز نمدی جاجیم چگونه است؟

 

زیرانداز نمدی جاجیم یک محصول خاص و مفید برای تمامی افراد می‌باشد. استقبال فراوان این محصول بسیار کارا که در ساخت آن از نمد طبیعی به عنوان آستر در زیر پارچه جاجیم، دلیلی بر تولید بیشتر از این محصول می‌باشد.

 

وزن پارچه جاجیم خام معمولاً بین ۴۰۰ گرم الی ۶۵۰ گرم متفاوت است. قابل توجه است که نمد استفاده شده در زیر انداز نمدی جاجیم، دارای درجه بندی کیفی و جنس و ضخامت آن متفاوت است. ضخامت آن در حدود یک سانتیمتر تا دو سانتیمتر موجود است.

 

 

2 دیدگاه

  • سلام
    وقتتان بخیر
    ممنون از مقاله مفید شما
    سوالی داشتم، زیراندازهایی که بنام زیرانداز جاجیم هستند ، آیا نمد پشت آن طبیعی است یا خیر؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *